Na ten kurs zapraszamy przede wszystkim starszych uczniów szkół podstawowych (dzieci w wieku 7-13 lat). 
Uwaga: Zawartość kursu może zmieniać się w czasie, aby dostosować poziom do umiejętności grupy.

Środowisko Scratch to narzędzie do nauki programowania dla dzieci, które pozwala na tworzenie animacji, gier i interaktywnych historii za pomocą prostych bloków kodu. Jest to przyjazne dla użytkownika i łatwe w obsłudze, co pozwala dzieciom na szybkie osiąganie sukcesów i rozwijanie ich zainteresowań informatycznych.

Scratch pozwala dzieciom na tworzenie bardziej zaawansowanych projektów niż ScratchJr i zawiera więcej opcji, jak np. możliwość używania zmiennych, pętli oraz warunków.

Scratch jest przeznaczony dla dzieci w wieku szkolnym, które już posiadają podstawowe umiejętności programowania i chcą rozwijać swoje umiejętności poprzez tworzenie bardziej zaawansowanych projektów. ScratchJr z kolei jest skierowany do młodszych dzieci, które dopiero rozpoczynają przygodę z programowaniem i potrzebują prostszego narzędzia do nauki.

W skrócie, Scratch jest bardziej zaawansowanym narzędziem do nauki programowania dla starszych dzieci, które już posiadają podstawowe umiejętności, natomiast ScratchJr jest prostszym narzędziem dla młodszych dzieci, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z programowaniem.

Plan zajęć:

  1. Wprowadzenie do programowania dla dzieci.
  2. Wprowadzenie do Scratch: omówienie interfejsu programu oraz jego podstawowych funkcji, poznanie narzędzi i ich zastosowanie.
  3. Tworzenie prostych animacji: dzieci będą uczyć się jak tworzyć proste animacje z wykorzystaniem różnych kształtów i obiektów w Scratch.
  4. Interakcje z użytkownikiem: nauka jak tworzyć interaktywne programy, wykorzystujące klawiaturę i mysz, przyciski, warunki, pętle.
  5. Tworzenie gier: dzieci będą uczyć się jak tworzyć proste gry z wykorzystaniem Scratch, na przykład zręcznościowe czy quizy.
  6. Zastosowanie Scratch w robotyce: dzieci będą uczyć się jak programować roboty z wykorzystaniem Scratch.
  7. Tworzenie aplikacji: dzieci będą uczyć się jak tworzyć aplikacje, na przykład kalkulator czy kalendarz.
  8. Tworzenie aplikacji związanych z muzyką: dzieci będą uczyć się jak tworzyć proste aplikacje muzyczne.
  9. Tworzenie aplikacji związanych z grafiką: dzieci będą uczyć się jak tworzyć proste aplikacje graficzne.
  10. Tworzenie aplikacji związanych z ruchem: dzieci będą uczyć się jak tworzyć aplikacje związane z ruchem, na przykład symulator lotu.
  11. Tworzenie aplikacji związanych z matematyką: dzieci będą uczyć się jak tworzyć aplikacje związane z matematyką.
  12. Tworzenie aplikacji związanych z nauką: dzieci będą uczyć się jak tworzyć aplikacje związane z nauką (fizyka, chemia).
  13. Zakończenie: podsumowanie nauki oraz prezent